Meditsiinifilosoofia
* Andres Soosaar * 2015–
ALGUS ǁ MEDITSIIN KUNSTI ALLIKANA
ǁ MEDITSIINIFILOSOOFIA VIITED, TEKSTID ja ALLIKAD ǁ
100
VIIMAST AASTAT OSCARI JA ROOSAMAMMA ELUST
Eric-Emmanuel Schmitt. Oscar
ja Roosamamma. Tõlkinud Indrek Koff. Varrak, 2006, 80 lk.
Ma
püüdsin oma vanematele selgeks teha, et elu on üks kummaline kingitus. Alguses
me hindame seda kingitust üle: me arvame, et oleme saanud kingiks igavese elu.
Pärast me alahindame seda, see tundub nõme, liiga lühike, me oleme peaaegu
valmis ta minema viskama. Lõpuks me saame aru, et see ei olnudki kingitus, vaid
kõigest laen. Siis me püüame seda väärt olla. Mina olen saja-aastane, ma tean,
mis ma räägin.
Oscari XII kirjast Jumalale
Vaimne maailm on tõepoolest väga
võimsalt paisuv ja oma paljususes igaühele meist üksikuna järjest raskemini
hoomatav. Ma ei teadnud enne 2008. aasta esimesi päevi midagi täpsemalt Eric-Emmanuel
Schmittist, aga internet teeb meile kiiresti ja
asjalikult selgeks, et selle nimega isik on kaasaegse prantsuskeelse kirjanduse
üheks kõige tuntumaks autoriks, kelle tekste avaldatakse, tõlgitakse, mängitakse
ja filmitakse paljudes riikides ja keeltes. Schmitt
on hariduselt filosoof ja kirjutab samuti filosoofia teemadel, aga teeb seda
mandri Euroopale ja selle filosoofiale päris harjumuspärasel ilukirjanduslikult
eksistentsialistlikul viisil. Ja kui sellest veel mõned nädalad tagasi lugesin
esimest korda tema tuntud raamatutest üht kõige õhemat väga noore sureva Oscari viimastest päevadest, siis ei osanud ma tõesti loo
autorist veel midagi arvata. Autor aga on vähemasti selles loos olnud väga
terava pilgu ja osava sulega kirjamees. Ta on suutnud veenvalt näidata, et
selles paisuvas kollektiivses vaimses maailmas on üksikvaim jätkuvalt see
põhiline üksus, kes suudab nii seda maailma kui ennastki seal luua, läbi elada
ja mõista ning kellele maksab jätkuvalt panustada sessinatses elu hasartmängus.
Raamatu sisuks on 14 kirja, millest
kolmteist esimest on 10-aastase leukeemiahaige poisi elu viimaste päevade
läkitused kõigevägevamale, kus iga kiri saab küll kirjutatud ühe astronoomilise
päevaga, kuid Oscari vaimses mõõtkavas vastab see
kümnele aastale. Viimane, neljateistkümnes, tuleb juba järelhüüdena lahkunud
„vana“ mehe healt sõbralt ja innustajalt Roosamammalt. Korralike kirjade
kirjutamine on kaasajal pigem haruldane žanr, kuigi samas elame sõnumite (üle)külluse ajastul. Kuid selles eksistentsiaalse katsumuse
olukorras, kuhu Oscar oma noore eluga oli jõudnud,
annaksid ehk just need kirjad võimaluse tegelikuks kahekõneks tema enda ja
kõiksuse vahel, annaksid võimaluse teha üht erakordset vaimset pingutust, mis
suudaks kogu tema füüsikalises mõttes lühikesele elule ja eriti nendele
viimastele päevadele anda tervikliku mõtte ja sisu. Kas suudab mõni 10-aastane
noor inimene teha päriselt ise mõnd sellist retke? Ei tea, vaevalt küll, või
kui, siis väga üksikud. Sedapsi ongi kirjades teoks saanud üks võimalus lisaks
sellele tavapärasele ilusa, kuid traagilise loo jutustamisele (miks raamatut ka
Tartu raamatukogu lasteosakonnas hoitakse) teose tagapõhju vaadelda autori
poolt leiutatud teemana rääkida elu mõttest üldse ning ka päris ekstreemsetes
(ehk siis eksistentsialistlikes) olukordades. Ootamatul viisil ei olevat elu
mõtte otsingud eetikute hulgas tänapäeval kuigivõrd aktuaalsed, sest mingit
lihtsat ja üldist toimivat vormelit elu mõtte väljendamiseks ei paista neil
käepärast olevat ning selle asemel meenutatakse isegi igavlevalt pluralismi ses
va elu mõtte küsimuses. See tähendab siis, et igaüks peab ise enda elule mõtte
andma ning võimalusi on selleks on vähemasti näiliselt väga palju. See paljusus
on justkui halvanud mõtlejate huvi ja inspiratsiooni selles teema suhtes,
millest on muidugi kahju. Kas pole siiski üks kaasaja probleeme selles, et
inimesed ei tule vabaduste tõhusa kasvamise ajastul toime sellele vabamale
elule mõtte andmisega. Ja kui ei küsita elu mõtte järele, siis on tulemuseks
suuresti rahulolematus või ükskõiksus oma eksistentsi suhtes niisamuti väga
erinevates rohkem või vähem rafineeritud vormides. Sellises olukorras on elu
mõttest rääkimine raske ja see veidral moel tänamatu amet jäänud põhiliselt
kirjanikele, kes siis üritavad seda pakkuda oma isiku kaudu taas väga
erinevates väljendustes tähendusrikka sõnakunsti abil. Paljudele on paraku
seegi viis liialt keeruline ja vaevaküllane, neile sobivad paremini meedia
vahendatud katked kogukonna poolt erilisteks peetavatest eludest otse nende
toimumise kohtadelt ning kõikse paremini toimivad selles vallas skandaalid,
šokid ja muudki järsemad väljakutsed sisseharjunud arusaamadele, mis päädivad
sageli surma või siiski imelise pääsemisega sellest. Jah, kuid need on teiste
elud, millega juhtuvat meedia mugavalt ja turvaliselt vaatajate-kuulajate
ajudesse kannab. Inimestele jääb vaid reageerimise vaev ning sealgi valikute
võimalus õige avar alates haigutusest kuni kohese sekkuda sooviva sündmuskohta kihutamiseni.
Kuigi ühiskonnad on loonud inimeste kindlustunde hoidmiseks ja turgutamiseks
terved sotsiaalsed süsteemid, mis üritavad kompenseerida ideaalis mistahes
halba olukorda või kahju, ei suuda nad jätkuvalt kõrvalise sekkumisega taastada
iga isiku unikaalsust, mis omakorda on iga elu hindamatu väärtuse tugevaks
aluseks ja tagapõhjaks. Kui unikaalsust ei tunnustata, siis saab ometi igale
elule hinnasildi külge panna.
Viibides selles vaimses õhustikus ja
keskkondlikus võrgustikus tuleb meil kõigil valmis olla võimaluseks sattuda ise
eksistentsiaalsetesse eriolukordadesse, mida ühiskonnad (või pigem kultuurid)
soovivad oma teistele liikmetele õpetlike reportaažidena vahendada. Nii
haigestuvad sel näiliselt õige turvalisel ajal ometi lapsedki pidevalt väga
rasketesse haigustesse ning teinegi kord on nende surm möödapääsmatu
tegelikkus, millele väikestel patsientidel enestel ja nende kaaskondsetel
tuleb õige kasina halastuse võimalusega karmilt otsa vaadata. Moodsad ajad on
järjest kahandanud lapsepõlve senist illusoorsust ning noored inimesed tehakse
õige varakult tuttavaks kõige sellega, mida selsinatsel maailmal neile pakkuda
üldse on. Nagu Schmitti raamatust välja tuleb, on
sellisel asja käigul mõnedes kriitilistes olukordades mõnede jaoks ka paremusi,
sest võimaldab lihtsamini ette kujutada, mis üks elu üldse olla saab, ilma et
sellest vaid läbitehtud tagantjärele tarkusena oleks võimalik kõnelda ja
õpetussõnu jagada.
Raamatu eksistentsiaalseks
keskpunktiks saab ilmsest teise kirja lõpupoole kirjeldatud episood, kus
selgub, et Roosamamma peab arstidel hankima loa Oscari
igapäevaseks külastamiseks ning ta saab selle ei rohkemaks ega vähemaks kui 12
päevaks. 19. detsembril saab seda siduda ka selle konkreetse aasta lõppemisega,
kuid meie loo peategelastele on täiesti selge, et rohkemaks ei ole Oscari suhtes lootusi ka loa andnud arstil, mida Roosamamma
oma aususes ehk tahtmatultki oli tunnistanud. Küllap nendest 12 päevast
lähtubki Roosamamma ettepanek Oscarile muuta enda aja
kulgemist märksa tihedamaks, nii et iga päevaga saaks ümber 10 aastat Oscari elust. Ta võtabki selle pakkumise vastu ja elabki
oma kümmet viimast päeva nii nagu kestnuks need 100 aastat. Seeläbi suutis see
väike mees elada oma elu lõpu suureks ning tõesti selliseks, et seal juhtusid
asjad, mis ikka inimeste paremates pikkades mõttekates eludes ette tulevad.
Kuid kes on see Roosamamma, kes suudab oma kõrvalolemisega tõsta ühe elu
lootusetusest tähendusrikkaks? Ilma temata olnukski Oscari
viimased päevad vaid meeleheitest ja trotsist kantud, sest ta oli oma
tragöödias olnud koos inimestega, kes ei näinud olukorras enam mingit lootust
ega midagi sellist, millele võinuks positiivsemat tähendust anda. Roosamamma
osutus inimeseks kes oma elukoolist tulenevalt suutis ja tahtis Oscarit võtta täiesti tõsiselt, hoolimata kogu olukorra
kurbloolisusest. Tema otsekohesus suutis Oscarit
kriitilisematel hetkedel mõjutada sedavõrd, et trots ja kibestumus talle vaid
head soovinud vanemate ja meedikute suhtes asendus omakorda mõistva
heatahtlikkusega nende suhtes. Roosamamma sidus sedavõrd osavalt kokku erinevad
mängud ja kõigevägevama, nii et see kõik muutus kokku elumänguks nii Oscarile kui Roosammale endalegi.
Küllap on sellistel juhtudel tegemist tarkusega, mis tuleb kogemusest, toimuva
läbinägemisest ja kindlatest väärtustest
ning kus ei piisa stereotüüpse reaalsuse mõistuslikust äratabamisest.
Mulle paistis esmalt, et Schmitt on tekstis kasutanud
sellist vastandamist, et olude sunnil suudavad noored saada suureks ning vanad
muutuda lasteks, kuid tõde on siin pigem selles, et hell ausus tegi nad mõlemad
omal moel suureks ning sellisel moel saab elule mõtet anda ka kainele
mõistusele lootusetuski olukorras ja võimaldada või korrakski paratamatusest
välja astuda.*
14.02.2008/24.04.2015
*
Selle loo tekkimise eest pean tänama kunagist (2007./08. õppeaastal) stud. med. Ave Jänest, sest just tema viitas ühes selle
õppeaasta meditsiinieetika kursuse seminaris
sellele teosele ning tema eriliselt tugevale psüühilisele toimele. Kohe
esimesel võimalusel, st järgmisel päeval, hankisin selle raamatu
linnaraamatukogu lasteosakonnast (sic!, sest mu
meelest on tegemist tekstiga, mis passib pigem suurtele, kuid sobib siiski
kaasaegse määratluse kohaselt ka kogu pere raamatuks) ja lugemisel sain isegi
kohe aru teksti erilisusest. Ka Rakvere teatri lavaversioon loost on
suurepärane ning lisab tekstile tugevasti toimiva visuaali.