Meditsiinifilosoofia
* Andres Soosaar * 2015–
ALGUS ǁ MEDITSIIN KUNSTI ALLIKANA
ǁ MEDITSIINIFILOSOOFIA VIITED, TEKSTID ja ALLIKAD ǁ
JAAN KROSS ARSTIEETIKAST
Doktor
Karelli raske öö. Loomingu Raamatukogu, 2000, 28/29,
lk. 5–54.
Just täna on see päev, kui Jaan
Krossi (1920–2007) maine ihu lahkub meie keskelt ja teeb sellega siiajääjatele
märksa avaramaks ruumi, kuhu saab iseseisvalt asuda tema vaim, eeskätt just
tema kirjapandud sõnade kujul, et siis nende sõnade lugejate ja
järelemõtlejatega omi dialooge pidada. Eks loomulikult ole seal kohta ka
vahetutele kokkupuudetele ja mälestustele, kuid need ei ole tegelikult ju
Krossi enda omad, vaid vastupidi, teiste isiklikumad ja oma tegemistest
mõjutatud meenutused temast. Tahaks järgneva Krossi õige lühikese, kuid samas
nii krossiliku teksti arvustusega tunnustada tema seni suuresti märkamata
panust ka meie pigem vaiksesse meditsiinieetikasse. Kuigi ta peateose
pealkirjast („Kolme katku vahel”) õhkub samuti kõvasti meditsiini, ei ole too
tekst küll mitte niivõrd surmatoovast haigusest ja meditsiinist, vaid pigem
maisest elust märksa pikemast eksistentsist ja selle teostamise valikutest ja
võimalustest.
Käesolev pisike kirjatöö loob
rekonstruktsiooni tsaari ihuarstist dr Filipp Karellist, kes on eestlase kohta jõudnud uskumatult kaugele
ja mõjukaks enda allutajate hierarhias ning seeläbi saanud moraalselt
problemaatilisi võimalusi koguni suurt ajaloo kulgu mõjutada. Need moraalselt
problemaatilised võimalused on seotud meditsiinieetika vanade valulaste eutanaasia
ja abordiga. Olukordade mõjukust meditsiinieetika jaoks märgib nende juhtumine
mitte lihtsurelikega, vaid hoopide tsaaride ja nende lähikondsetega. Kõigepealt
olla Nikolai I oma maisel rännakul jõudnud punkti, kus ta justkui ise tajub
kõigepealt oma tsaariks olemise mõttetust ja sealt kohe ka oma isikliku
eksistentsi mõttetust ning sellest tulenevalt palub oma arstidel mürk sellest
olukorrast pääsemiseks kokku segada. Moodsas ja täpsemas kõnepruugis ei olegi toimumas
tegelikult eutanaasiat, vaid siis „kõigest” siis enesetapule kaasaaitamise
protseduur. Jah, poolteist sajandit tagasi ei olnud sel vahetegemisel suuremat
tähtsust, sest Hippokratese vanne käsib väga
ühemõtteliselt „Mina tõotan mitte kellelegi anda surmavat ravimit, kui mind ka
seda teha palutaks, samuti luban, et mina ei anna ka sellekohast nõu”. Kross
kirjutab, et tsaari ihuarst andvat veel teisegi vande oma väga spetsiifilise
patsiendiga seoses, mille kohaselt peab ta teenima keisri elu nii kaua, kui ta
elab. See formuleering on muidugi juba märksa vabam erinevatele tõlgendustele
ning enesetapule kaasaitamine ei paistagi selle vande vähemalt mõnede
tõlgenduste järgi kuigi hull tegu olema, sest käsk mürgisegamiseks tuli ju
tsaarilt endalt tema eluajal ning mürgi sissevõtmine jäi ju ikkagi keisri
täiesti isiklikuks asjaks. Nagu ta ise lisas Karellile,
ta võivat arsti keeldumise korral samale tulemusele ka kõigile ebameeldivalt
püksirihma abil jõuda. Moodsad psühhiaatrid leiaksid viimasest kirjeldusest
kindlasti üksjagu inspiratsiooni, et arsti siiski patsiendi tohterdamisele
innustada, kuid jäägu see praegu mõne teise analüüsi teemaks. Lisaks Karelli otse arstiks olemisele, lisab autor peategelase
moraalikonflikti veel ka traditsioonilise ja sügava deontoloogilise
ja utilitaristliku tagajärjeeetika konflikti seeläbi, et mitmel korral ja
mitmel erineval moel serveeritakse arstile ka tsaari teise ilma saatmise suurt
kasulikkust väga paljudele inimestele, isegi tervetele rahvastele. Nii ongi
tsaari käsul mürki segav dr Karell oma naisega (sic! arstisaladuski, õigemini selle rikkumine, tuleb ju siin
päevakorrale) asja arutades jõudnud moraaliristteele, kui ta küsib endalt,
kellena ta mürki segab. Variantidena tulevad mängu keisri käsku kuulav
keiserlik ihuarst; käsutäitjast lontrus; kristliku, inimliku ja arstliku eetika
peale sülitav kalts; humanist, kes ohverdab oma kõrvalisema tähtsusega
tõekspidamised inimese hingehädas aitamise nimel, veel kõrgema taseme humanist
ja isamaapäästja või ihuarsti mundris keisritapja. Võimalike rollide karneval
tuli õige kirju ja erinevaid võimalusi pakkuv, kuid ses mõttes äraspidine, et
mürgisegamine ise saab vältimatult juhtuma ja on juba otsustatud, kui alles
seejärel hakkab sündima arutelu, kellena arst õigupoolest seda teeb. Karell ei paistnud siiski oma otsustamises vaba olema, ta
allus käskija diktaadile ja alles seejärel hakkas otsima oma tegutsemisele
eetilist alust kuni tsaaritapjaks (mida ta nii kui nii ei olnud) olemiseni
välja. On muidugi võimalik ka õige ebatõenäoliselt mõelda, et Karell oli sedavõrd osav mängur, et tahtis juba mõnda aega
innukalt tsaari tappa ja nüüd isegi
sedavõrd käegakatsutavas olukorras mõtles erinevate variantidega oma arsti
renomee ja tavainimese alibite peale. Aga see oleks tõesti liiga keeruline ja
mitteusutav rekonstruktsioon. Paistab küll, et esitatud valikutest otsustab dr Karell mürgisegajana käsku täitva esimese astme humanisti
valiku kasuks ja see valik sobib kenasti kaasaja meditsiinieetika
isikuautonoomiat toetavate kaanonitega. Nii et tolle aja meditsiinieetikaga oli
dr Karelli konflikt ilmne, mida leevendab praegusele
lugejale ehk aegade ja meditsiinieetika arusaamade edasine areng. Niisiis oli
tolle episoodi ja tegelikult kogu näidendi moraalseks raskuskeskmeks Karelli kimbatus professionaalina tegutsedes mitte jääda
selles olukorras arstieetika piiridesse, vaid hakata oma käitumise suunamiseks
otsima märksa mitmekesiseimaid
õigustusi, sealhulgas neid, mis lähtuvad ajaloolisest ebaõiglusest ja muust
sellisest. Selles olukorras on põgusat sarnasust meie viimaste
presidendivalimiste eel ilmnenud ühe arsti sooviga diskvalifitseerida üht
kandidaati verbaalse mürgiga, mis üritas kandidaati kahjustada poliitiliselt.
Sarnasus on tõepoolest vaid õige põgus, sest tsaar oli Karelli
patsient, aga presidendikandidaat hiljutises juhtumis aga selle arsti oma
mitte. Sellest loost kasvas välja hiljem välja arutelu kodaniku ja
professionaali eetika vahekorrast ja Krossi situatsioon on ju tegelikult
sellest samas küsimusest. Hiljutises vaidluses toetasid paljud kodanikueetika primaarsust
elukutseeetika suhtes, kuid ka Krossi loo valguses jääb mulle jätkuvalt
mõistatuseks, kuidas üks kodanik siis üldse tema riiki, st status quo’d,
saab ja tohib kahjustada. Kross näikse hoidvat Karelli
loo põhjal ambivalentset positsiooni professionaali ja kodaniku eetika
vahekorra küsimuses, kuid professionaali ja inimlikkuse konfliktis näikse ta
küll viimase tähtsust suuremaks pidama.
Kross testib Karelli
meditsiinieetika seisukohti veelkord järgmise tsaari sõbranna raseduse
kõrvaldamise võimalusega. Elu on mitukümmend aastat edasi läinud, kuid
käsutäitmine ja esimese astme humanism
seekord enam ei tööta ning arst keeldub tsaari käsku täitmast oma ametist
loobumise hinnaga. Seekord jäi peale arsti autonoomia ja arstieetika, mille
kohaselt abort on õigustatud vaid meditsiinilisel ja mitte seltskondlikul
näidustusel. Ei aita siin kinnitused, et abordiseadus kaotab tsaari soovi
tulemusena kehtivuse ja muud väiksemad veenmise viisid. Eks teine erinevus ole
ikka ka see, et mürki tuli segada ja mitte ise inimesele sisse anda, kuid
aborti tuleb ikka enda kätega teha ja sellega ka suur osa otsest vastutust
tärkava elu võtmise eest enda peale võtta. Kuigi see teine juhtum näikse
esimesest üksjagu lahus olema, olid siiski nende vahel selged seosed olemas, sest
teine tsaargi püüdis arsti kangutada eelmisel korral toimunuga ja küllap pidi Karellgi tookord toimunut hästi mäletama. Igal juhul tundis
arst oma otsust ja seeläbi ametist priiks saamist suure kergendusena, mida ei
kõigutanud enam ka Köleri suur soov ja vajadus
pealinna võimukoridorides sebides kodumaal ajalehe Sakala sulgemist ära muuta.
Kõik kokku näikse Kross siiski panuse tegevat oma kunsti, tsunfti ja naise
armastamisele: kui need olemas, siis mees justkui täidaks oma esmased
kohustused maailma ja oma rahva ees. Kui tal on õnne ja tahtmist jätkub, siis
saab seda sotsiaalset ja moraalset kapitali oma rahva hüvanguks rakendada ka
sellest eemal olles. Seega siis kujutab Kross dr Karelli
kõrgeltarenenud moraalisubjektina, kes tajub selgesti väärtuste olemasolu ning
kelle käitumises mängivad need väga olulist rolli.
06.01.2008, pisemalt toimetatud
23.04.2015